2013. július 29., hétfő

A 1006-os kilométerkő – egy sörgyárlátogatás tanulságai

2013.07.29.

Újabban egyre ritkábban írok bejegyzést, igaz kitört a nyár – de nem nekem…
Kb. 3 hete történt, hogy éppen az irodában voltam, amikor vki említette, hogy lenne egy látogatás a sörgyárban, érdekel-e. Egy kérdésem volt csak: mikor lesz. Mivel munkaidőben kezdődött, így természetesen igent mondtam. Másnap vmi csoda folytán valóban sok munka akadt, így elmélyedve a munkában észre sem vettem, telik-múlik az idő. Még jó, hogy Olga szólt, fél egy van már, ideje indulni. Igen ám, de hová? Gyorsan elmagyarázta, melyik marsrutka, és hány perc. A buszra felszállva kb. félidőnél megkérdeztem egy idősebb nőt, hány megálló még. Válasza ez volt: talán a 10. Nagy város, no! Leszállva a buszról a sörgyárat el sem lehetett téveszteni, de senki ismerős nem volt az épület előtt. Talán majd bent! Belépve biztonsági kapu, balra egy pult ablakkal. Előtte egy lány éppen kérdezett vmit, majd észrevéve, hogy megjelentem megkérdezte: „Ön is az Interakcijától van?” No végre! Tehát csak lesz vmi ebből a sörgyár-látogatásból. Nem tudom miért, de vhogy késztetést éreztem, hogy bemutatkozzam neki. Ő is így tett; Xéniának hívták. Szokás szerint végigmértem, orosz viszonylatban átlagos, jobb kezén gyűrű nincs, semmi extra. Mivel nem volt mit tenni, csak várakozni kérdeztem tőle ezt-azt. Mondhatni úgy is, beszélgettünk. Különösképpen ő sem volt túl közlékeny, és én is félig még az irodában voltam agyilag. 1 óra már régen elmúlt, már kezdtem magamra neheztelni, kellett-e nekem ez a sörgyáras mizéria, kezdtem éhes is lenni. Végre feltűnt a másik Olga és az amerikaiak. Gyors eligazítás, kaptunk biztonsági ruhát, papucsot és már mentünk is. Idegenvezetőnk egy középkorú orosz nő volt, rengeteg információval bombázott minket, félidőnél éreztem, agyam kezd elfáradni. Ilyenkor olyan végtelenül egyszerű de hatékony módszerrel tartom magam ébren, hogy elkezdem magamban tolmácsolni amit mond. Mindegy milyen nyelvre – a módszer hatékony. Azt persze mondanom se kell, a tolmácsolás minősége fáradtan csapnivaló, de mivel az agy dolgozik – még ha csak félkarú óriásként is – nem alszik el az ember. Ami érdekes volt, azok a reklámok és a múzeum. Utóbbi tipikus orosz: az első pár vitrinben gránátok, lövedékek – a háború nyomai. Aztán meg a „hős cocializmius” képei. Az egyik különösen érdekes volt, sztem az emberek 99%-a elsétál mellette észre sem véve, pedig rámutat a rendszer kétszínűségére. Az egyik tablón azokról a hírességekről voltak fényképek, akik szerették/szeretik a voronyezsi sört. Gagarin, Putyin, stb. Nincs is ezzel semmi baj. Ami viszont a dolog pikantériája: nézzük csak meg jobban a Gagarinról készült képet! Mivel ide nem illesztek be fényképet leírom: kétoldalt hatalmas tömeg, középen egy nyitott kabrióban Gagarin integet. Eddig semmi extra. Igen ám, de az autó elején 5 hatalmas latin betű díszeleg B U I C K. A cenzorok figyelme is lankad néha. Mert a Buick amerikai márka, mégpedig pont a felső középosztály, a burzsoázia márkája. (A sztorihoz tartozik, hogy ezen márkahűség még Sztálin elvtárs idejéből származik, aki kommunizmus ide, kapitalizmus oda, a Buick-okat preferálta a szovjet ipar gyöngyszemei helyett, rendszeresen véve még a hidegháború alatt is őket. Az nyilván egyáltalán nem érdekelte, hogy az nyugati, azaz imperialista, meg nem is passzol a rendszer propagandájához, és egy-egy ilyen megvásárlásával a meglehetősen hátrányos cserekereskedelem miatt ukránok ezrei halnak éhen. Amúgy innen jön a kínaiak Buick-imádata is, ami egészen faramuci helyzeteket szül, ugyanis a GM kb. 2000 táján betört a kínai piacra gyakorlatilag átcímkézett Opel autókkal, amik messze a legkeresettebb presztízsű autók odaát.) Szóval ott volt az a kép, én meg csak röhögtem magamban: ostobák… Az egyszerű melós éjt-nappallá téve dolgozik, és mit kap cserébe: egy amerikai autón furikázó hőst (valóban hős!), meg közben a propagandát: ami nyugati az mind rossz. Tipikus arca ez a kommunizmusnak, könyörtelenül cinikus és képmutató.
A sörgyárlátogatás végén volt sörkóstolás is. Nem tartom magam egy nagy sör-ivónak, így az én véleményem valószínűleg a lelkes, de amatőr kategóriát képviselte. Az amerikaiak bezzeg nekiláttak pusztítani a folyékony kenyeret, és közben lelkesen beszélgettek – angolul. No comment… A társaság maradéka: az idegenvezető, két orosz srác, Olga, Xénia és én az asztal másik felén beszélgettünk – oroszul. Véget ért a túra. A csoport szedelőzködött, és a bejáratnál várakozott a többi, lemaradókra. Mivel nem siettem, az utolsókkal jöttem ki a sörgyárból. Az utcán még váltottunk pár szót, majd megkérdeztem Olgát, hol van a buszmegálló, ami legalább a belvárosig bevisz. Már nem emlékszem, mit válaszolt, de arra igen, Xénia gyorsabb volt, és mondta, ő is arra tart. Oké. Útközben aztán kérdezte, nincs-e kedvem beülni vhová beszélgetni, vagy sétálni. No ekkor kapcsoltam! Aháá!
Lényegében az egész napot végigbeszélgettük, sokat sétáltunk. Angoltanár, mégpedig elég magas szinten. Ami nagyon szimpatikus volt: tipikus belevaló, vagány csaj: szeret vezetni. A sört mocskos módon bírja, mert nekem már kezdett kissé sok lenni, amikor ő még láthatóan kapatos sem volt. Minél többet tudtam meg róla, annál jobban éreztem, közelít a tökéleteshez. No, Gergő, itt a nagy lehetőség!
Már nem emlékszem ő javasolta-e vagy én, hogy sétáljunk a környéken, ahol lakom, de nem is ez a lényeg. A marsrutka szokatlanul lassan tudott haladni. De legalább addig is beszélgettünk. A lakáshoz érve, mondtam neki, várjon meg, mert Victort felviszem – mivel ugye az irodából jöttem, nyilván nálam volt. Felrohantam, mondtam Szásának mi a helyzet, széles vigyor ült ki az arcára: „Horoso!” Rohantam le. Xénia megkérdezte, felmehet-e WC-re. Persze! No itt mutatkozott meg, hogy nem voltam teljesen tiszta… Ugyanis elfelejtettem szólni Szásának erről az apró manőverről, és így történt, hogy alsógatyában nyitott ajtót… Utána nem győztem elnézést kérni tőle. Amúgy Xéniára csak ennyit mondott: Nem rossz! :P
Vhogy úgy alakult, hogy ottmaradt nálunk, beszélgettünk, megkóstolta az Unicumot is. Szásán egyértelműen láttam, „teszteli”. Ez jó jel! Kérdeztem, marad-e aludni, de mondta, reggel korán kell kelnie, ezért most inkább nem. Mivel éjfél jócskán elmúlt már, taxit hívott neki Szása; jobb ez így, mert ugye közhely, de igaz, a külföldinek kétszer annyiba kerül a taxi. Miután elment: Szása csak ennyit mondott: Harosaja a hitraja. Ez kb. ennyit tesz: jóféle és ravasz.
Ezután találkoztunk még párszor, majdnem úgy volt, hogy jön velünk Szentpétervárra, de sajnos akkorra már esély sem volt, hogy neki is legyen vonatjegy – Szása kb. egy hónappal ezelőtt vette meg nekünk. Akkor nagyon sajnáltam a dolgot.
Aztán eljött a nagy nap: IRÁNY SZENTPÉTERVÁR! Szásával korábban kedvcsinálónak néztünk már pár filmet Szentpétervárról, hááát, filmen is csodás, de majd élőben! Szása még korábban említette, hogy jön velünk két csaj is. Az egyikük házas, a másik most vált el.
Mindketten a cégnél dolgoznak, mint Szása, de másik osztályon, ugyanis mindketten mérnökök. Az oroszon kívül nem beszélnek nyelvet, sőt, még külföldivel sem találkoztak soha, legalábbis így, közelről nem. Ezek voltak hát az előzményei a szentpétervári túrának.
Meg még vmi, ami aztán rányomta a bélyegét az egész kirándulásra. Gondoltam írok Xéniának; jött is válasz: blá-blá-blá, de ugye tudom, hogy csak barátság van köztünk? He?! Mivan? Közeledése, viselkedése sokkal több volt, mint barátság, akkor meg ez mireföl?! Az időzítés mindenesetre „tökéletes” volt…
A pályaudvaron már várt ránk Szása két kolléganője, Marina és Kátya. Marina férjezett, falusi csaj, hihetetlenül aranyos, talpraesett, és van benne vmi kellemesen ravasz; automatizálás a szakterülete, ezt végezte az egyetemen, akárcsak Kátya. Ő ugye nemrég vált el a férjétől. A túra alatt sokat beszélgettem vele, és egyre inkább az volt a benyomásom, a férje egy balfasz.
Más szót nem tudok mondani arra, hogy van egy meglehetősen szép, okos, kedves, művelt felesége és megcsalja. Kátyát láthatóan nagyon megrázta az eset, nagyon sajnáltam. Itt van 30 éves, ahogy egyik kedves szaktársam (csaj) fogalmazott: „Gergő, ez az a kor, amikor mi már szebbek nem leszünk.” Ottlétünk egyik napján elmentünk a Kazany Katedrálisba, és láttam – nem lehetett nem észrevenni – amint az egyik ikonnál könnybe lábadt szemmel imádkozik. Amúgy klasszikus orosz lány, szeret olvasni (a francia történelem, azon belül is a vallásháborúk a kedvence), a dácsára járni, gombát szedni stb. Az elején nagyon tartózkodóak voltak velem szemben, igaza lett tehát Szásának, olyan, mintha egy földönkívülit látnának. Aztán persze rájöttek, a külföldi is csak ember. :)
Szentpétervár gyönyörű élőben, aki teheti, látogassa meg! Nekünk az idővel nem volt szerencsénk, minden nap esett az eső, a nap csak néha sütött ki, alapvetően késő őszi hideg, nyirkos idő volt. Pedig program aztán volt rendesen, Ermitázs, Peterhof, Szent Izsák Katedrális és voltunk hajókázni is.
Életemben most voltam először tengernél. Előtte úgy voltam vele, áh, mindek. A meleg klímájú országok sosem vonzottak, de idefent északon, a Balti tengernél, ez csodás! Most már értem, miért lehet beleszerelmesedni a tengerbe. A fentiekről sokat lehetne írni, de felesleges, a képek többet mondanak, de legjobb élőben. Az Ermitázs amúgy tényleg hatalmas, felfoghatatlanul nagy. Csak az ókori résznél napokat el lehetne tölteni.
Én inkább másról írnék, a stílusról. Szentpétervár más mint Moszkva. Moszkva gazdag, de magamutogató. Szentpétervár is gazdag, de arisztokrata. Kiváló példa erre az a fehér Rolls-Royce (nem az egyetlen!) és a mellé leparkolt vörös Bentley Continetal GT, melyet tulajdonosaik minden fenntartás nélkül hagytak a nyitott, őrizetlen parkolóban. És utólag vettem csak észre a rendszámukat: mindkettő moszkvai volt…
De autók terén volt itt minden: Dodge Ram, Cadillac Escalade ESV, Chevy Tahoe olyan sok, hogy már nem is fényképeztem őket, BMW-k, Mercedesek, Audik. Bentley kabriót sosem láttam még élőben, itt az is volt. Viszont Lada és Volga alig. Az igazi izomautókból láttam két Camarót, és egy Mustangot. Ami azonban a csúcs volt: egy 1970-es Plymouth Barracuda 340-es motorral. Sajnos nem volt időm lefényképezni, mert elviharzott mellettünk, én meg csak ott álltam bámulva utána hátha visszajön – nyilván nem jött…
Az emberek kedvesek, bár a lányok koránt sem olyan szépek, mint azt előtte gondoltam, Amelyik viszont szép volt, az nagyon! A stílusuk sokkalta inkább elegáns, mint szép. Az átlagember itt nem rohan, mint Moszkvában, nem hadarnak, szépen, kimérten történik itt minden. A fejlődés elképesztő, például ottlétünk alatt a Nyevszkij proszpekt egy hosszú szakaszát teljes egészében felmarták, majd másnap már aszfaltozták is újra. Az egészet – egyben! Volt időm megnézni, hogyan is dolgoznak, eleve: nem csukcsok dolgoztak az építkezésen, másrészt pedig feltűnt, hogy az út alapozása erősen túlméretezett, kiváló munka! Több rétegben tartalmaz betonvasat és vashálót is. A leterített aszfalt is sima, még a csatornafedeleknél is. Amint elkészült és nyilván kihűlt, teketóriázás nélkül jött a következő brigád, és már festette is. Tempó és a minőség. Ahogy kell(ene).
Visszafelé csak hárman jöttünk vonattal, mert Szása – az időközben megjött – osztrák barátjával ment Moszkvába. Mivel az ő vonatuk ment el előbb, mi még sétáltunk egy kicsit Pétervárott. Ez volt a legjobb és számomra a legörömtelibb része a Pétervári túrának. Amit ezek ketten műveltek, az csúcs! Nem volt ott Szása néha elviselhetetlen okoskodása, mert ő ugye már sokadjára volt Péterváron, és „nyilván mindent jobban tud”. (Hozzátenném, mégis olyan böszme programokat javasolt nekünk, hogy amikor a csajokkal megnéztük, jókat röhögtünk azon, hogy valószínűleg Szása se tudta valójában – talán sosem járt ott –, mit is javasolt nekünk, csak jól hangzott…) Szóval csak sétáltunk, mentünk a fejünk után, ezek ketten meg fotózz le itt és így, meg úgy, meg menjünk be ide-oda; kész! Orosz csajok… :D
Meg persze állandóan a kérdés: éhes-vagy-e. Mert az orosz csajok már csak ilyenek, gondoskodóak. Szóval hatalmas volt ez a fél nap, de sajnos indulni kellett vissza, a vonathoz, de előbb a csomagmegőrzőbe a cuccokért.
A vonaton szomszédunk egy idősebb férfi volt, aki megjárta Afganisztánt. Nehezen értettem csak, mert rengeteget cigarettázott, és így hangja mély, alig érthető dörmögés volt. Egy mesterlövész mellett szolgált, mint megfigyelő. Egy alkalommal tőrbe csalták őket, és ő is megsérült. Gránátrepeszek hegei voltak a fején, az állán, a nyaki artériától nem messze, és az egyik repesz elvitte a fél jobb bicepszét is. Sokat beszélgettem vele katonai témákról, érdekes figura volt. Az ilyen egyszerű beszélgetések (vagy akár a kóborlás a csajokkal) nekem sokkalta többet jelentenek – úgy általában – mint megnézni az amúgy tényleg varázslatos Ermitázst. Egyszerűen jobban „átjön” az orosz, a valódi orosz lélek.
Voronyezsbe visszaérve, a pályaudvaron a viszontlátás reményében elköszöntem a csajoktól, és indultam haza. (Később mondta Szása, hogy a cégnél is terjed a hír: van itt egy magyar… Galina mesélte neki is mindezt, természetesen… …pletykafészkek: csajok…) Azt tudtam, hogy nem lesz meleg víz otthon, mert vmit javítanak már két hete… Vízforralás és a végén a hidegzuhany, de legalább felébredtem. Kellett is, mert a következő hidegzuhany nemsokára ért. Hívott ugyanis Mojó (vagy 10 magyar motoron jött el ide), akivel még vmikor év elején vettem föl a kapcsolatot, hogy találkozzunk, mert itt vannak Voronyezsben, éppen tartanak vissza a katonai temetőből. No jó. Mire odaértem már ott voltak a kolinál – ahogy megbeszéltük. Az oroszokat dicséri, hogy a legjobb szobát adták nekik – messze a legjobbat. Kiderült, hogy az autó, mely mintegy ellátó-autóként szolgált, lerohard vhol, és most lehelnek belé életet. Igen ám, de az Opel meghalt, vége, innentől kezdett érdekessé válni a történet, mert vízumuk két nap múlva lejárt. Akkor hát gyorsan telefon ide, megkérdezni ezt-azt. Szerencsére Denisz elérhető volt, sokat segített, innen is ezer köszönet neki. A nap végére hullafáradtan dőltem az ágynak, de előtte írtam még Xéniának, vmikor találkoznunk kellene. Másnap munka, ill. szívás a sárkányoknál, az internet olyan Attila: hun van, hun nincs; dolgozni így nem lehet, mondom is nekik, de hajthatatlanok, akkor is bent kell maradnom. Hát jó! Füldugó be, és előkerestem az EF „Az én főnököm” c. számát. Ezzel indult a koncert… Aztán pontban 15:00-kor leléptem a fenébe, egy félig hangos: „Rohadjatok meg!” kíséretében.
Egyik nap csörög a telefon, Tólik hív, jeee! Mondja, itt van Voronyezsben, találkozzunk már! Naná! Ez a csávó kész!!! Vitalij se semmi, de Tólik nagy mókamester! Elmentünk sétálni egyet, amíg felesége elkészíti az ebédet – mert az csak természetes, hogy ebédre (is) meghívott. Mondom neki, sört azért csak nem kellene az utcán inni, elvégre tilos. De nem neki! Abban esetben ugyanis ha zacskóban van, akkor lehet. Így söröztünk az utcán órákon át, beszélgettünk, és közben olyan helyeken jártunk, mint például az Ulica Generala Lizjukova, igen a legendás kandúros meséből! És ott is volt a régen keresett, várt macska és a varjú.
Sőt! Kissé arrébb szinte gyökeret vert a lábam: egy Dodge Magnum, sajnos nem RT, de akkor is egy Dodge Magnum!!! A finom ebéd után Tólik kért egy kis segítséget, mert kapott egy szekrényt, amit egyedül nem tudott összeszerelni, feleségének meg végképp’ nehéz lett volna. Naná, hogy szívesen segítettem! Felesége egyébként nagyon aranyos, racionális jellem, sztem Tólik mellé kellő fékezőerő, ami azért néha elkél! :D Kislányuk meg egyenesen tündéri! :)
A szekrény építése amolyan vendégváró stílusban folyt, azaz dolgozunk egy kicsit; és most igyunk. Totál mint keresztapám stílusa! Estére, békés, beszélgetős tempóban elkészült a szekrény, láthatóan Tólik felesége nagyon megörült ennek. Este még vacsora, de már mennem illett haza. Mondtam Tóliknak, ha bármikor segítség kell, szóljon, hiszen kire másra, ha nem a barátaira számítson az ember?!

Egyik nap aztán végre találkoztam Xéniával, de valószínűleg utoljára. Bye, bye blackbird…

A múlt hétvégén egy vízitúrán voltunk, Szása szervezte, és ez meg is látszik. Amilyen profi az életben, olyan pocsék a szervezés terén. Kérdeztem tőle: mit kell tudni erről a folyóról, azt mondta sok benne a hal. Mondtam neki, oké, akkor viszek horgászcuccot, és pecázom. Csak azt az aprócska tényt felejtette el közölni: vihetek én cuccot, de nem lesz rá időm, mert táborverés, vacsora, reggel kaja, táborbontás, kajak és így tovább a túra végéig. A terület, a folyó maga amúgy csodás volt, a társaság meg változó. A túra vezetője egy huszonéves srác, tipikus orosz arc. Este mindenki a sátorba vonult aludni, ő tűz mellett éjszakázott… Amúgy meglepő volt, hogy Szása milyen gyenge. A nap végére, teljesen elfáradt, pedig csak 25 km-t eveztünk, ráadásul folyással megegyező irányban. Pedig, mily’ büszkén mondta még anno a konditeremben, hogy ennyi, meg ennyi. Városi erő… Nekem meg se kottyant, igaz mondhatni, én a Balaton mellett nőttem fel, így az evezés nem esik nehezemre, a semmi extra kategória. Az időnk amúgy pocsékhoz közeli volt, eső minden nap, hát már, itt Voronyezsben sincs jó idő?!!?! Szása osztrák barátja, Joseph, vagy ahogy ő szereti, ha szólítják, Joe, meg aztán végképp a tápos kategória. Én sem vagyok egy erőember, de némi mozgás abszolút nem esik nehezemre; meglepődöm, hogy egyesek mennyire gyengék. Mert lehet vkin több-tíz kg izom, ha párszáz méter futástól a tüdejét kiköpi – semmit sem ér.
A folyó szerencsére jó meleg volt, így azért kétszer megmártóztam benne, bár kijőve a hideg szél nem esett vmi túl jól. De magyar vagyok, bírom!
Elfele és visszafelé is egy külön rendelt marsrutka vitt minket. Visszafelé is a sofőr mellett ültem. Egyszer csak megpillantottam egy kilométerkövet, ez volt rajta: 1006. Hát, igen, valahol itt tart most az én orosz-kalandom is…

Nos, így zajlik az életem, most Voronyezsben. Nem túl vidáman, de már nincs sok hátra jön a magyar kontingens! Négy bakonyi betyár bele a voronyezsi életbe. És ezt már nagyon várom!
Az irodában pont ma mondtam meg az egyik sárkánynak, hogy augusztus 2 és 16 között szabit kérek. A visszakérdés csak ez volt: akkor nem leszek gépnél sem? Igen, b+! Pont ott fogok ülni a gép előtt semmittéve, mint az irodában; agyhalál…
Amúgy sztem nem értettek meg rendesen: ez részemről nem kérdés volt, hanem a tények közlése.
De majd rájönnek…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése