2013. július 8., hétfő

Szomorú kötelesség

2013.07.08.

Volgográd, avagy Sztálin(grád) szelleme még mindig kísért…

Ezt az utat már régóta terveztem. A történet szálai nagyon messze nyúlnak vissza, így nem is részletezem, sőt, itt elsősorban nem is erről írok. Volgográd meglátogatása nem volt egy egyszerű dolog, semmilyen téren. Az ide történő utazásra már tavaly ősszel felkészültem, de csak most jött el az ideje, hogy meg lehetett tenni. Sok mindennek kellett egyszerre teljesülnie ahhoz, hogy eljuthassak oda.
Amit tudni kell Volgográdról (korábban: Sztálingrád): Volgográd Voronyezstől kb. 600 km-re fekszik, délkeleti irányban. A várost Voronyezsből relatíve nehéz megközelíteni, mert csak busz megy (naponta mindössze háromszor), de a távolság miatt az út 12-13 óra. Van repülőjárat is, de azt nem engedhettem meg magamnak, így ez a lehetőség eleve kizárt volt. Mint ahogyan a vonat is, mert bármennyire is meglepő, a vonatjegy egy árban van a repülőjeggyel, sőt (vagy talán pont ezért) direkt vonat nincs is a két nagyváros között, ami azért meglepő. A távolság egyébként pont akkora, hogy két napot nem érdemes ott eltölteni, de egy napba csak úgy fér bele, ha nagyon korán érkezik oda az ember és későn indul vissza. Éppen ezért választottam június végét, július elejét, ekkor még sokáig van világos. Ráadásul nem is tehettem volna meg, hogy két napot maradok ott.
Amit Volgográdról még tudni érdemes: a város a Volga mentén fekszik egy 100 km hosszú, de mindössze 700 méter széles sávban. Ennek jelentősége lesz a későbbiek során.
2013.07.05-én indultunk, hogy a maximális időt Volgográdban tudjuk tölteni, azaz reggel 7-re odaérve, az esti busz indulásáig a városban lehessünk. A buszút nagyon hosszú és meglehetősen gyötrelmes volt, az utak arrafelé néhány szakaszon csapnivalóak. Jellemzően a Volgográdhoz közelebbi utak voltak kritikán aluli állapotban. Ez nem lett volna baj egy nappali busz esetén, de pont azért mentünk egy estivel, hogy azon aludhassunk, így kipihenve vágjunk a nagy nap elé. Mondanom se kell, ebből semmi sem teljesült…
Még be meg sem érkeztünk a buszpályaudvarra, már kialakult bennem egy kép erről a városról. Egész egyszerűen itt megállt az idő. Ósdi, szürke szocreál házak, emeletes házak tömege, vaskorlát méterenként ötágú csillaggal vagy sarlókalapáccsal, elhanyagolt közterületek, otromba köztéri eszközök. A padkát nem festették le soha (nem úgy, mint Voronyezsben, ahol minden évben lemázolják). Szürke és jellegtelen minden. Az utak a városban (is) katasztrofálisak. Ilyen Voronyezsben csak a város „falusi” részén van. A köztéri szobrok is az ötlettelen kommunizmus torzszülöttei. Összeszámoltam: mindössze 6 olyan épületet láttam, ami úgy-ahogy tűrhető, esetleg szép volt. Tudom, a szépség relatív, mindenkinek más a szép, viszont ami tény: színes épület alig volt. A zöldterület is lepusztult, bár úgy-ahogy karbantartották. Az utcák és szinte minden nagyon szemetes; igénytelen állapotok uralkodnak ott. Hát ilyen egy „Hős város”!? Eddig mindig úgy voltam vele, amikor megkérdeztek, hogy mi a véleményem arról, hogy Volgográdot visszanevezzék Sztálingráddá, hogy ne, mert az az idő elmúlt. Hát nem. Igazából nyugodtan visszanevezhetik, mert ez pontosan mutatja azt a rendszert, minden otrombaságával együtt. Majd ha legalább egy Voronyezs szintre eljut, majd akkor lehet újra Volgográd. Az egész városból árad a sztálingrádi hangulat. És ez nagyon nyomasztó. A város összképéhez tartoznak az emlékművek (erről kicsit később majd írok), és nyilván az emberek is. Nekem azonnal feltűnt: a lányok korántsem olyan szépek, mint Voronyezsben, igazolni látszik tehát az az állítás, hogy Voronyezsben élnek Oroszország legszebb lányai. És nem csinosak. Bár erre Szása azt mondta, azt tartják, hogy a Volga mentén – nem tudni miért – a nőknek rossz az ízlésük. Az emberek mindazonáltal nagyon kedvesek, segítőkészek, talán még jobban, mint Voronyezsben. Ez nagyon meglepett; elképzelésem sincs, hogyan lehetnek ilyenek egy ilyen szürke városban élve…
Az autópark is sokmindenről árulkodik. Mindössze egy Cadillac Escalade-ot láttam és pár Dodge szedánt. Összességében elmondható: az autóparkot olcsó, középkategóriás, vagy az alatti nyugati típusok alkotják. Meglepően kevés a Volga és a régi Lada.
Az árak jóval alacsonyabbak, mint Voronyezsben, viszont a benzin drágább (hogy ez miért?).
A buszpályaudvarnak nevezett vmi igazából egy magyarországi kisvárosnak, de inkább nagyobb falunak megfelelő pályaudvar volt a vasútállomástól nem messze, szánalmasan lepukkant állapotban. A vasútállomás nemkülönben nézett ki; állapota sokkal jobb volt, de lépten-nyomon a kommunizmus ostoba propagandája köszönt vissza. Példának említhetem a jegypénztár feletti kupola mázolmányát, ahol az önfeledt szovjet állampolgárok, traktoristák, katonák, asszonyok és gyerekek vörös zászlót lengetve ünnepelnek vmit. Hogy mit, az nyilván nem derült ki a képről. A másik terem kupolájára egy hasonló giccses és értelmetlen képet festettek, állítólag az újjáépülő Sztálingrádot mutatja. Nos, a képen épülni látszó dolog nem nagyon akadt, de Lenin kép kettő is. Mert az kell ugye…
Amiért jöttünk: a cél egy sír megtalálása volt, amiről úgy tűnt, pontos információim vannak. Szása segítségével azonosítottuk még itthon a temető pontos helyét. Mint fentebb írtam a város jellegzetessége, hogy nagyon hosszú, ellenben nem széles. Célunk, az Aluminijevszkoje temető a város legészakibb részén helyezkedett el, így oda eljutni csak taxival lehetett. A város központjából kora reggel mintegy órába telt, mire eljutottunk a temetőbe. Az ott eltöltött mintegy 6 óra alatt a célt nem sikerült megtalálni. Pedig mindent megpróbáltunk és Szása tényleg kitett magáért; velem együtt keresett a fás-bokros részen, kérdezgetett embereket, gondnokot, vagy éppen pihenésképpen egy padon mobilnettel információk után kutatott – ami tegyük hozzá nem volt olcsó mulatság kb. egy órán keresztül…
Három idősebb nőt is megkérdeztünk, egyikük joggal panaszolta, hogy a szovjet/orosz katonák sírja körül szemét és gaz van.
A temetőből így csalódottan, de mégis reménykedve jöttünk el, mert volt két címünk. Az egyik a hajdani traktorgyár épülete, a másik pedig a központi emlékhely, az ún. „kurgán”.
A traktorgyár környékén semmit sem találtunk egy otromba szobron kívül, mely állítólag az elesett katonáknak állít emléket.
A központi emlékhely Volgográd legmagasabb pontján áll. Itt zajlottak a legvéresebb csaták, mert nyilván senki sem adta könnyen a magaslatot. A dombtetőn egy hatalmas szobor áll, bár megmondom őszintén, az értelmére nem jöttem rá. Egy hatalmas nőalak látható, amint karddal előre rohan, másik kezével pedig int: utánam. (A dologban sztem ott a hiba, hogy nyugatról int kelet felé, mintha a németeket hívná – csodálom, hogy ez senkinek sem tűnt fel…) Az ide vezető út monumentális, egy hatalmas és fárasztó lépcsőzuhatagon kell felküzdenie magát az embernek. Az ötlet kiváló, de a kivitelezés nekem egyáltalán nem tetszett. (Láthatóan Szásának se, de ezt nem merte bevallani.) Egész egyszerűen nem szép ami ott van. Nagy, sőt óriási, de nem szép. Véleményem szerint amennyit belefeccoltak az építkezésbe, abból egy ugyanilyen, de sokkal szebb, és az elesett katonáknak jobban emléket állító helyet lehetett volna kialakítani. Ott van például a hatalmas medence a szobor előtt. Hogy minek? Van benne max. 25 cm víz, meg éppen ezért alga. Ronda és céltalan. A szobor előtti teremben vagy inkább csarnokban ég az őrláng, a falon az elesettek névsora. Nem volt könnyű győzelem, tíz- talán százezer-szám állnak ott a nevek. Olyan magasan, hogy szinte olvashatatlanok, a felső sor végképp. A fal elsőre szépnek tűnt, de közelebb érve tipikusan giccses szocreál. Ami viszont tetszett: akárcsak a moszkvai őrlángnál, itt is állt két katona, akik „őrizik a tüzet”, óránként jött a váltás. Még mielőtt vki azt gondolná, vmi szovjet/orosz emlékmű-ellenesség van bennem, megemlíteném, hogy a szép, valóban az elesettekről szóló emlékműveket mindig is tiszteltem. Ilyen van több Voronyezsben is. Ezek is a szovjet kor szülöttei, de valahogy sokkalta ízlésesebbek, mint ezek, melyek elvileg az emlékezést szolgálnák, de nekem inkább tűntek a szocreál „művészet” öncélú magamutogatásának.
Szóval itt voltunk a sztálingrádi csata egyik fontos helyén. Ahhoz képest, hogy állítólag milyen fontos, egy rendes szabadtéri múzeum se volt mondjuk tankokkal, ágyúkkal. (Nem lett volna időnk megnézni, de azért hiányoltam.) Egy kisebb volt, de abban modernkori repülők voltak csak. Jellemzően mind szürke… Ilyen város ez a Volgográd.
Viszont ahová jöttünk, ott teljesen más hangulat volt jellemző. A temetőben megkérdezett egyik idősebb nő azt javasolta, keressük fel a szovjet/orosz hadifoglyokkal foglalkozó irodát. Mi nem orosz sírt kerestünk, de nem volt mit tenni. Az ott dolgozó hölgy és egy fiatalabb srác nagyon kitett magáért, végtelenül készségesek és segítőkészek voltak. Mivel nem tartozott a kutatási területükbe, így ők sem tudtak sokkal többet, mint mi, de segítségükkel sikerült ezt-azt kideríteni. Kiderült, amit kerestünk, az talán a város déli részén van. Megközelítése egyáltalán nem egyszerű, mert már a városon kívül esik. Tényleg rendkívül segítőkészek voltak, számos térképet kerestek és nyomtattak ki, hogy a taxisofőr (mással lehetetlen lett volna oda eljutni) is tudja, hol is keresse a helyet. Megközelítése még így is kérdéses volt, mert láthatóan út nem vezetett oda, viszont időnk már egyre kevesebb volt a busz indulásáig.
Az út a déli temetőbe egy órába telt, pedig a sofőr nyomta neki, ahogy csak tudta. A távolság…
A helyet szerencsére sikerült megtalálni, valóban a városon kívül esik, de szerencsére autóval azért úgy-ahogy megközelíthető. Maga az emlékhely egy dombon van.
A sírokon név nem volt, emléktábla sem az elhunytak nevével. Az emlékhelyet teljesen rendben tartották, szemétnek nyoma sem volt, és valaki még jóval előttem (talán évekkel) művirágot helyezett a vázába.
Elhelyeztem a városban vett virágot, ill. az otthonról hozott földet itt hintettem szét. Sajnos koszorút nem tudtam venni. Úgy gondoltam, hogy a hosszú buszút miatt nem hozok, mert majd Volgográdban veszek egyet, és azt helyezem el, viszont az első helyen eltöltött idő, ill. a sok utazás miatt arra már nem maradt idő, hogy olyan virágboltot keressünk, ahol koszorú is van.
Sok időt így sem tölthettem el itt, mert indulni kellett vissza.

Azt tehát nem mondhatom, hogy sikerrel jártam – már ha lehet egy ilyen történet esetén egyáltalán sikerről beszélni.

Viszont azt állíthatom: mindent megtettem, megtettünk, amit csak lehetett. Az ügy mindazonáltal nincs lezárva…

Egy fontos történelmi tanulsága van a volgográdi, de nyugodtan mondhatom, sztálingrádi utazásnak: az oroszokkal HÁBORÚT SOHA!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése