2013. március 20., szerda

Ha egyszer fiú születik…


2013.03.20.

Ami azt illeti, megérkezett a tavasz Voronyezsbe is. Olyan sajátos, oroszos módon. Igazából úgy jellemezhetném a helyzetet legjobban, ha azt mondanám: olyan itt a márciusi tavasz, mint nálunk a tél. Nulla fok közeli (inkább alatti) hőmérséklet, szél, néha szálingózik a hó. Tetejében a Voronyezs-tározót is vastag jég borítja még. No, ide aztán tényleg igaz, hogy a Csukák a jég alatt ívnak. Így egyelőre a pecázást, mint tevékenységet jegelem… A fenti helyzet egészen máig érvényes volt. Ma reggel – mit reggel, kb. 11 fele – viszont kinézve az ablakon azt hittem álmodom: esett a hó! De nem csak ímmel-ámmal, hanem úgy rendesen. Mire leértem a buszmegállóba, már bőven 10 centi felett volt a hóréteg. És ez mind friss hó! Imádom! Csak tudom jól, vmikor el is kell olvadnia...

Az elmúlt napokban egyébiránt rengeteg minden történt. Vasárnap Galina születésnapi bulija volt. „Csak a szokásos”: Galina kedvessége, rengeteg kaja, jófej oroszok. Így gyorsan megy az akklimatizáció! :) A legérdekesebb, és egyben legmaradandóbb azonban nem maga a buli volt. Amikor mentünk Szásával Galina születésnapi bulijára, ismerős hang verődött vissza a házak faláról. Morajló, erőteljes hang. Tudtam, éreztem, jönnek! Amikor megláttam, hogy NÉGY!!! Mi-24-es harcihelikopter repül alacsonyan kötelékben, majdnem eldobva a virágcsokrot, kezdtem el integetni nekik! (Nyilván nem vettek, vehettek észre...) Az ajándékba vitt hógömbnek Galja nagyon örült, de az abszolút slágert mégsem ez aratta. Hoztam ugyanis otthonról sütit. Házisütit. Erre aztán úgy lecsaptak orosz barátaink, hogy nekem nem is maradt.
Hétfőn semmi kedvem sem volt bemenni az irodába, viszont a regisztrációt meg kellett csinálni – újra posta… 5-re beszéltük meg a találkozót a posta előtt Szásával, de persze késett, megint dugóban töltött el „kellemes másfél órát”. A lapot elkértük, de sehol sem lehetett egy nyamvadt fénymásolót találni. A postán eleve esélytelen volt, ami ott volt, ahhoz néni nem akadt, máshol – az egész utcát/környéket bejártuk – meg már mindenki elment haza. Így aztán másnap újra be kellett mennem. Meg akkor már illenék tiszteletemet tennem az irodában is. Meglepődtek, amikor megláttak, nem szóltam nekik, hogy megjöttem Voronyezsbe, igaz sztem nem is érdekelte volna őket. (Mint ahogy az sem érdekelt senkit, hogy mi, milyen volt otthon stb.) Gyorsan csináltam pár fénymásolatot az útlevélről, migrációs kártyáról stb. majd irány a posta. Szép, napsütéses idő volt, és az előző napi szívásból tanulva ma hoztam sapkát is, kegyetlenül erős, metsző szél van napok óta. Szása most relatíve pontos volt, igaz ebédidőben nincs dugó. Hosszú és a korábbihoz hasonlító procedúra után végre megtörtént a regisztráció. Igazából az orosz posta szar. Nem mondhatnám, hogy ez vagy az, csak vhogy nem illik bele abba – a nekem paradicsomi – állapotba, ami itt van. Idegeskedés, várakozás, az emberek mogorvák stb. Az irodában röviden megbeszéltük, a teendőket az elkövetkező 3 hónapra, majd hazamentem. Nekiálltam oroszt tanulni. Egyszer csak ír Szása, hogy hol vagyok, nemsokára hazaér, készülődjek. Kiderült, hogy az egyik jó barátjának, Dimitrijnek nemrég született meg a fia. Dimitrij mindössze 25 éves, vidám fickó. Hát ezt tényleg meg kell ünnepelni! Előkerestem a körtepálinkát. (Meg kell állapítsam, kezdek megint kifogyni az alkoholból, pedig még messze nincs félidő…) Lassan szedelőzködtem, de Szása sürgetett. Szegény Dimitrij lent várt minket az autóban – ezt én nem tudtam. Az autója megér pár sort: Lada Priora. Sokkal kevesebbnek látszik, mint az valójában. Elöl elektromos az ablakemelő, a fűtése kiváló, összességében sztem tökéletes közlekedési eszköz.
Lakásuk egy Szásáénál is nagyobb lakás. Szépen berendezték. Szásáé inkább elegáns, az övéké inkább otthonos. Dimitrij rögtön neki is látott kaját csinálni, Szásával segítettünk neki, de előbb persze mutatott pár képet a gyerkőcről! Naná!!! Hamar tele lett az asztal mindenféle jóval. Jött egy srác, Dimirtij barátja, kiderült, katona Szibériában. Értelmes srácnak tűnt ő is. A pálinka nagyon ízlett mindenkinek. Rendkívül jól éreztem magam, nagyon kedvesek voltak. Az ételek nagyszerűek voltak, sok finomságot, különlegességet kipróbáltam. Az egyik a szarvaskolbász volt. (Szibériából jött természetesen.) A színe sötétbordó, az íze pedig kitűnő. A másik egy édesség-féle, igazából vörösáfonya volt porcukormázban. Így, elsőre nem tűnik semmi extrának, de az áfonya savanykás és a porcukor édes íze egészen különleges harmóniát alkotott. Az előállítás pedig különösen érdekes lehet, mert az áfonya épen maradt, és nem színezte el a hófehér porcukor-mázat. Dimirtij még desszertet is csinált: fagyi és szibériai gyümölcs összeturmixolva.
Egész végig látszott rajta, hogy nagyon örül, büszke (első) fiára! Megmutatta az esküvői képeiket is. Felesége nagyon szép, vörös hajú lány. Beszélgettünk az orosz esküvőkről, megtudtam, hogy miért a jobb kezükön hordják az oroszok a gyűrűt – a nők és a férfiak is. A néphit szerint a jobbkéz gyűrűsujjától egy „véna” vezet közvetlenül a szívhez. Fentebb azért írtam, hogy első fia, mert az oroszoknál van egy érdekes szokás. Az ifjú férj és feleség kezét összekötik egy kendővel, amire a feleség annyi csomót köt, ahány gyereket szeretne. Dimirtij megmutatta az emlékbe eltett kendőt, és büszkén mutatta: három csomó van rajta! (Óóóó, orosz nők…) Egy másik érdekes szokás, hogy egy nagy kosárban kapnak két üveg pezsgőt; az egyiken egy vőlegény-„öltözet” van, a másikon egy menyasszony. A vőlegény-pezsgőt ez első év után megisszák, a menyasszonyét pedig amikor az első gyerek hazajön a kórházból. Erre is nagy büszkén mondta: hamarosan fel lesz bontva! Volt egy érdekes és sztem nagyon jellemző momentum. A konyhában beszélgettünk mindenről, vallásról, olajról stb. Megkérdezték, van-e olajunk. Mondtam nekik, hogy egy kevés akad. Erre Dimirtij odalépett a hűtőhöz, és kezembe nyomta az egyik hűtőmágnest. Egy kép van rajta, felirattal: fekete arany és egy kis lombik benne eredeti kőolajjal. Visszakoztam, hogy azért nem kellene, erre szinte kórusban mondták: van nekünk még elég! Hát ilyen emberek ők!
Nemsokára jött még egy katona srác, egyenruhában, persze. Ő vitt haza minket Dimitrij autójával, de előtte még ettünk-ittunk és beszélgettünk egy kicsit. Ő persze csak teázott. Érdekes, hogy Szása, illetve Galina baráti köre kínosan ügyel arra, hogy semmi alkoholt ne igyon, ha vezet. Ez is egyfajta szűrő. Mielőtt elköszöntünk a boldog apától, kicsit felpróbáltam, pontosabban rámadták a srác egyenruháját. Fénykép is készült természetesen! Elmondhatom, hogy ilyen jól még talán egyik meghíváskor sem éreztem magam. Nem voltak szép lányok, nem volt hajnalig tartó iszogatás, viszont volt őszinte öröm, és talán valamit, egy töredékét megéreztem annak, amit ők maguk is így neveznek: az orosz lélek.
(Az biztos, hogy Dimitrijt még meg fogjuk hívni, mert jó társaság.)

Ma aztán irány az irodába. A buszra az egyik egyetem megállójából 7 lány szállt fel. Ekkor robbant fel bennem a boldogság-bomba. Ez a durva itt, hogy 7 (random) lányból 6 a „tökéletes” és csak egy a „normális” kategória. Egészen elképesztő! Nem bírtam megállni nevetés nélkül, hihetetlen, hogy itt mi van! Az irodában aztán Milana lenullázta a fenti jókedvemet. Igazából ott ültem 3 órán keresztül, de a valódi munka max. ¾ óra volt. Aztán betoppant Lukas is. No, te aztán pont hiányoztál…
Kilépve az épületből azonban gyorsan el is felejtettem az egészet, nem érdekelnek! Innentől én tartom a gyeplőt! Meg aztán lassan jönnie kell a tavasznak! Az illatát, még a hóesés ellenére is érezni az utcán. Igen, ez tavasz-illat! Csak a víztározó olvadna már ki…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése