2013. április 30., kedd

Demográfiai csoda; és ami a háttérben van

2013.04.30.

Ez egy rövidebb poszt lesz, ígérem:)
Galina nemrég volt megérdemelt kéthetes szabiján, amit Németországban és Ausztriában töltött. Ez részben szórakozás, részben tanulmányút volt, nyelvgyakorlás, ha úgy tetszik. Amikor aztán hazajött, eljöttek Denisszel, az USB-kulcsot be Szása hatalmas TV-jébe, és azon néztük a képeket. Jót elröhögtünk a sok ronda osztrák és német csajon, bár néha kétely merült fel milyen nemű egyedet látunk – komolyan! Ment az ugratás ezerrel, hogy nézd, ott te, micsoda nő (szemmel láthatólag ffiak voltak a képen). Azért durva, hogy elnézve a képeket, egy normális csajt láttam, az is Galina volt. Denisz – szokás szerint – meg is jegyezte: már érti, miért van demográfiai probléma odaát.
De miért nincs itt? Tettem fel én a kérdést. Mert Denisz felvetése, bár biztosan van valóságalapja, nyilván messze áll a valóságtól. Még régebben beszéltem egy otthoni csecsemőgondozó ismerőssel – a lány tanítványom volt. Beszélgettünk a népesedésről stb., említettem neki, hogy Oroszország a ’90-es évek demográfiai csődje után mára erős emelkedő-pályára állt – és nem a bevándorlók miatt. Erről már korábban is írtam a bejegyzéseimben, hogy az állam milyen külsőségekkel segít a családoknak. Ez azonban nyilván a felszín. Ma, ill. tegnap, mert már éjfél múlt Szásával és a jónak sajnos nem nevezhető magyar bor után vhogy eszemebe jutott, hát megkérdeztem, meséljen már, hogy is van ez. A válasz sokkoló volt.
Az első gyerek esetében a munkahely 1,5 évig fizeti a teljes (!) bért a nőnek, majd további másfél évig fenntartják a munkahelyét. Ezen felül az állam egészen az iskoláig ad némi pénzt, bár ez nem sok, Szása kb. 6-7 ezer Rubelre saccolta hónaponként. Ezt és a későbbi számokat is az inflációnak megfelelően korrigálják. Ez tehát ez az első gyerek.
A második után a fentieken túl az állam ad egyszeri összeget, ami (nem elírás!) 350.000 Rubel, azaz kb. 2,5 millió Forint! Tényleg nem írtam el, többször is megkérdeztem Szását, mert nem akartam elhinni! Ezt az összeget nyilván csak a gyerekre költhetik, erről el kell számolniuk.
A harmadik gyerek után annyi a különbség a másodikhoz képest, hogy nem 350.000, hanem „csak” 100.000 körüli összeg jár, bár ha jól értettem, Szása azt mondta, hogy tervezik ezt megemelni.
És mint ezt Szása megjegyezte, ezt Putyinnak köszönhetik, ilyen előtte nem volt.
Ezek elgondolkodtató számok, trendek. Csoda hát, ha a népesség nő és nem csökken?!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése