2012. december 17., hétfő

Az orosz valóság egy hét után...



2012.12.17.
Tegnap lőttem egy képet. Cadillac Escalade van rajta. Ez volt az, ami feltűnően tiszta volt és street-race-t nyomott két másik beste V8-cal. Semmi érdekes nincs ebben, igazából unalmas is lenne ennyiszer olvasni még egy oly’ nagyszerű autóról is, mint az Escalade. Igen ám, de este az ágyban nézegettem a képet és meglepődve vettem észre: ennek más volt a rendszáma! (Tehát a tegnapi nem „A” hanem „EGY” Escalade volt – nagy különbség!) És azért legyünk őszinték, még egy majd’ kétmilliós városban sem megszokott dolog, hogy két, ilyen Európában ritka és nagyszerű autó legyen. Kissé elgondolkoztam a dolgon. Véletlen lenne?! A véletlenekben nem hiszek. (Ugyancsak tegnap hazafele egy belső parkolóban egy Cadillac CTS-t is láttam.) Rá kellett döbbenjek, korábbi álláspontomat felül kell vizsgálnom. Az lehetetlen, hogy ennyi „nem egészen törvényes úton” meggazdagodott ember éljen itt. Képtelenség. Nehéz beismerni, de tény: jól megy itt az embereknek. Oké, lehet ellenérvelni, hogy státuszszimbólum az autó, és az oroszok szeretik a nagy verdákat. Igen. De mi is. És nálunk még BP-en sem látni ennyi „kemény” autót. És itt már rég nem csak az Escalade-ról van szó. (Az új(abb) német triumvirátusból is szinte kivétel nélkül az erős változatok vannak, soha ennyi V8 Audit nem láttam, de erős az AMG és Brabus mezőny is.) Ez már nem márka-függő. Nem hagyott nyugodni a kérdés. Pont tegnap olvastam a toltálcáron, hogy Európában drasztikusan csökkent az új autók eladása. (Németországban is státuszszimbólum az autó!) Persze ott egy szó sem volt Oroszországról. (Megfigyeltem, ez amolyan klasszikusan nyugat-európai struccpolitika: ne nézz keletre, mert ott „minden csak csóróság”. A valóságban meg egy külön úton fejlődő, erősen feltörekvő, mondhatni gazdag világ ez. Kezdem megérteni Szását…) Kissé utánakeresve meglepő dolgokra bukkantam. Míg egész Nyugat-Európában 2010-ben (fontos az év is, ekkor még nem volt ilyen rossz az autópiac) X mennyiségű autót adtak el, addig Oroszországban ennek a felét. És akkor számoljunk csak: magában Németország 80, Fro. 62, Nagy-Britannia 62, Olaszo., 60 Spanyolo. 46 millió fő. Oroszország „csak” 143. Csak a nagy államokat számolva 310 vs Oroszország 143. Megdöbbentő számok ezek. Itt szárnyal az autók eladása, míg ott stagnál, de inkább csökken. Tetszik érteni?! Kissé olyan ez, mint amikor az EU-s tárgyalódelegáció a nemzetközi konferencián azt hiszi, hogy az amerikai fél egyenlő félként kezeli. Egy fenét! Ők is tisztában vannak azzal, hogy már régen nem egy súlycsoportban vannak. És erre döbbentem rá itt is. Már nem „mi” teszünk szívességet az ittenieknek, hanem fordítva. Itt sincs kolbászból a kerítés, félreértés ne essék. Van honnan felfejlődni. De a tendencia, az a fárnya tendencia! Egy okos ember mondta anno: "Nem lehet összekötni a pontokat a jövőt fürkészve, az összefüggések csak utólag visszanézve látszanak." És mit látunk visszatekintve? Nálunk örülnek nullaegészvalamennyi növekedésnek is, itt meg csak egész százalékkal számolnak. És ez már régen túlmutat az autókon. Furcsa világ ez. Nehéz megérteni sok mindent, hogy itt mit, miért és miért pont úgy csinálnak, miért pont így történik. Ezért vagyok itt, ezt a titkot megfejteni. Nem könnyű…

Ma hajnalban még az orosz házit készítettem, hála lustaságomnak. De utálom ilyenkor magamat! Utólag sokkal okosabb az ember… Önkéntesekről szóló újságcikket kellett kiszótározni, azaz értelmezni. Nehéz volt, mert orosz írta oroszokról, oroszoknak. Küzdöttem vele, de ez egy fordítónak presztízskérdés (is)! Szóval későn kerültem ágyba, pár órára rá arra ébredek, hogy a macskák terminátorosat játszottak. A fenébe kívántam őket, de csak nem hagyták abba. A kandúrral mostanában amúgy is sok bajom van, a múltkor is egy hatalmas taslival jutalmaztam egy meglehetősen pofátlan próbálkozását. A nőstény békésebb, de olyan kis tufa szegény. Olga mesélte, azért szüttyög, mert kiesett múlt nyáron az ablakon, és rosszul forrt össze az orra. Egy macska?! Kiesett az ablakon?! Szóval ő a szép szóból is ért. Most már a kandúr is. Azóta megvan az a bizonyos egy méter, de jobb is így. (Megjegyzem, ők is kihajítják őket a konyhából, ha ott támad kedvük – hol máshol???! – randalírozni. Szóval a macskák huligánkodtak éjjel/hajnaltájt. Azért elaludtam (vagy ők hagyták abba). Reggel kakaskukorékolásra ébredek. De utálom ezt a hangot! De épp’ ezért lett az ébresztőjel a telefonon. Mérgesen nyomom ki. Még szürke minden. Sehol senki. Tea; az első pozitívum: a zöld tea cukorral kiváló! Eszek egy kis prjanyiki-t. Ezt úgy tessék elképzelni, mint nálunk a puszedlit, csak a máz vékonyabb rajta, és belül feketeribizli-lekvárral van töltve. Isteni! Második plusz. Kezdem érezni, hogy elhagyom a csalánozók fejlettségi szintjét. A macskák sehol, szerencséjük is! Visszatérve a szobába kellemes hideg (kinyitottam az ablakot, mikor kijöttem). Rögtön elérem a főemlősök szintjét! Jótékony, amikor a plusz 23 fokból az ember egy mínusz közeli szobába lép. Imádom a hideget! :) A tegnapi fiaskóból tanulva, gyorsan átfutom a térképet még az előszobában. Ott a tegnapi hibapont, azt néztem be. Ma nem fogom! Jólesik a séta, olyat látok, mint eddig soha életemben: egy férfi a bolt előtti korlátot törli fényesre. Nem tudok mit kezdeni a dologgal. Ez azért még egy pedáns svájci nyugdíjasnak is túlzás lenne, nem? Rutinosan közelítek a Petrovszkij Passzázs felé. A hotel előtt – mint mindig – burzsuj autók: Toyota Land Cruiserek (V8 mindegyik), Range Roverek, bálna Mercik és mintha a sor végén egy nyújtott Bangle 7-es is lenne. Korán vagyok még, van idő nézelődni. Bent sehol senki, egy szép lány még csak most nyitja ki a könyvesboltot, ill. klubot. Várok, nézelődök egy bő negyed órát, jön Jelena ezerwattos vigyorral, mint mindig. Jó nap lesz ez, érzem! Olyan jó vele beszélgetni! Érdekes dolgokat kérdez – időközben megjön Évi is. Kiderül, kora ellenére punk zenét is szeret. Furcsa egy ország ez. Kicsit beszélgetünk Kodályról, arról, hogy telik itt és hogy otthon a Karácsony. Beszélgetünk mindenről, a fordítás is szóba kerül, itt elememben vagyok, dől belőlem a szó. (Csak tudnám honnan, ezt sosem tanultam oroszul. Ilyenkor vagyok büszke arra, amit a Fordító & tolmács adott.) Jelena is mesél, egy reptér mellett lakik, ami nagyon zajos. Csak nem?! Kérdem, milyen gépek szállnak fel-le. Mondja: kéthajtóműves fehéres szörnyetegek. Áááááá! Ez nem lehet igaz! A katonai reptér mellett lakik!!!!! Tu-22M3-asok, Tu-160-asok, Szu-24-esek!!! Nyáron tuti meglátogatom. Szokott nyílt nap is lenni. Remélem idén is lesz! Már látom, repülnek ezek a csodás, halálthozó gépek a kék nyári égen… de repül az idő is, már 13:00. Elköszönünk Jelena-tól, megy útjára, engem Évi invitál, tud egy tuti helyet, ahol jó és olcsó a kaja. Valóban jó, és nincs is messze. Közben folyamatosan beszélgetünk. Szemem sarkából látom, néznek ránk az utcán, az étkezőben: meglepett arcok, ez meg milyen nyelv lehet?! MAGYAR! :D Süt a nap, jól esik a nem túl hidegben Évivel sétálgatni, magyarul, MAGYARUL beszélgetni. 1951 km-re otthontól. Azért ez a királyság! Visszaérünk a Petrovszkij Passzázshoz. Évi megy dolgára, én haza. A ház előtti átkelőnél két igazi orosz szesztestvér próbálja egymást felsegíteni, de inkább esnek, mint kelnek. (Elsőként látok idekint ilyet, de tuti nem utoljára.) Szenvtelenül mennek el mellettük a járókelők. A gyenge lent marad. Ez is az orosz élet része. Itthon senki, teát készítek. Zöldet és cukorral! A macskáknak úgy látszik, van szégyenkezni-valójuk mert egyik példány se tolja elő szánalmas orcáját. Victor bekapcs, új jelet fog. Victor a kopó. Elég erős, szabad is, de vmiért nem jön be rajta a google, így más sem. Vissza a jól bevált kalóz kettő-re :) SMS jön. Maria kérdezi, hogy lenne magyar fordítás, érdekel-e. Hát hogy a fenébe ne! Erre vártam már mióta! Holnap 10-re akkor iroda. Ülök a gép előtt, írom ezt a blogot, jön Szása SMS-e. A Drakulát nézi. Magyarul. Húha! Vannak bajok nyak felett! Totál megborult…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése