2012. december 18., kedd

Hómanók és a turbódízel tusoló



2012.12.18.
Tegnap este nagyon filozofikus kedvemben voltam, mert pár dolgon elgondolkoztam – alvás helyett, ugyanis a macskák megint késztetést éreztek arra, hogy fel-le rohangáljanak kb. éjfélig. Első témám annak megfejtése volt, hogy hogyan lehetséges, hogy reggelre vékony hóréteg fedi az autókat, mikor nem is esik a hó. Mert hó-szóró manók erre sincsenek. Vagy mégis? Este kitekintve az ablakon nem látni semmit, pedig csak akkor eshet, napközben észrevenném. Addig meresztettem a szemem, míg észrevettem, hogy mintha megannyi aprócska tükör szállna a lámpák előtt. (Egy kellően illúzióromboló hasonlattal élve, olyan volt, mint amikor az üvegszálas csónakot csiszolják, és az üvegszál pora kavarog a levegőben.) Aha tehát este esik. Nem látni, csak a lámpák fénye alatt. Esik, de mégsem.
Másik „hatalmas” felfedezésem az volt, hogy akkor fejlődök, ha használom a nyelvet. Hihetetlen, nem? :D Eddig csak két oroszórám volt, de már most érzem, hogy sokkal magabiztosabban – bár ugyanolyan akcentussal és helytelenséggel – szólalok meg oroszul. És mint tudjuk: a szándék a fontos!
Már napok óta tervezem, hogy írok a tusolóról is, mert ez sem mindennapi szerzet. Igazából nem is az egyes elemek a különlegesek, hanem úgy összességében „A rendszer”, egy tipikusan orosz rendszer működése. Ha enyhén nyitom meg a csapot (meleg irányába), jön belőle a legényesen hideg víz. Ha vadul, látni, hogy rákapcsol a gázos melegítő, de eleinte így is hideg jön. Meglepi ám a zuhany alatt! :) Kis időbe telik, amíg langyos kezd jönni (olyan, mint a turbódízel autó, idő kell, amíg megjön a turbónyomás, addig van a sofőr és a turbólyuk). Szóval van a langyos víz és az alany, mert meleg az nem jön. Így nem. Ugyanis a rendszer azt a sok vizet, ami áthalad rajta, nem bírja, csak langyosra melegíti. Azt gondolom, nem kell ecsetelni, hogy milyen élmény „majdnemmeleg” vízben fürödni, pláne hajat mosni. Viszont van megoldás! A csapot óvatosan, de tényleg nagyon óvatosan ütögetni kell lefele milliméterről milliméterre, hogy kevesebb víz jöjjön, folyhasson át a rendszeren, mert azt már képes felmelegíteni. Ez csak elsőre tűnik könnyűnek, ti. az ütögetés. Ha nem kellően finom, akkor a gázt elveszi a melegítő és langyos rosszabb esetben újra hideg jön – lehet elölről kezdeni a játékot. Ha kevésbé ütögetem, kevésbé melegszik, tehát langyos marad. Ha viszont „túlütöm” olyan forró jön, amiben képtelenség fürödni, max. csirkét lehetne kopasztani vele – lehet elölről kezdeni a játékot. A kihívást nehezíti, hogy ugye a csap oldalirányban is mozog, de ezt kerülni kell, újabb dimenziót a gázfűtő nem képes abszolválni, ergo elveszi a gázt; újra hideg víz jön – lehet elölről kezdeni a játékot. Jó kis móka, olyan tipikusan oroszos: türelem és idő kell hozzá.
Tegnap este fele kezdett borzalmasan fájni a fejem, nem értettem miért, elmentem aludni, ami ugye a macskák miatt eleinte meghiúsult. Reggel irány az iroda, gyönyörű napsütéses, de mint azt a pályaudvar kijelzőjéről leolvasom eléggé hideg az idő – napközben mínusz 15. Egy „ide nekem azt a magyar fordítást” csatakiáltással léptem be az épületbe. Még az első emelten, óóó, nem, ez a földszint! Szóval még a földszinten sem voltam, amikor SMS jön, megállok, megnézem. Maria ír. Baj volna-e, ha 11 re kellene bemennem? #&{@<!!!!! Most erre mit írjak?! Nem, persze, hogy nem. Feltalálom magam, önképzőkör magukat profi navigátoroknak gondolóknak: akkor keressük meg a 16 sz. iskolát. Ugye itt voltam múlt héten Lukas-szal. Elsőre megvan, pedig jó messze kellett sétálni. Visszafele csak ámulok, Chevy Blazer, új Chevy Tahoe (gyönyörű, hófehér és tiszta), amerikai kivitelű VW Passat (a szélességfényeiről ismerni meg, hogy tengerentúli kivitel) és nini! egy E36 BMW (fekete 318, négyajtós) is. No, végre, eddig ilyet sem láttam még itt. Mivel volt még időm, gondoltam elmegyek a Petrovszkij Passzázsba, és melegedek egy kicsit, és ha van net, kockulok 11-ig. Annyira szép idő volt, hogy útközben fényképeztem, de borzalmasan hideg van kesztyű nélkül, érzem, csonttá fagy a kezem. Jólesik a P. P. melege, rendelek is gyorsan egy gyümölcsteát. 60 Rubelbe került 400 gramm (4 dl), nagyon sok érte, de nem érdekel. Most nem. Victor jelet fog, naná! Gyorsan megnézek ezt-azt, ki is kapcsolom, csak nézegetek ki az ablakon. Hamarosan 11 lesz, ideje indulni. Az irodában Maria már vár. Kérdezget, milyen volt az első hét Voronyezsben, Oroszországban, az iskolában, a fogadó családnál stb. Rosszat nem tudok mondani; ő közben bőszen jegyzetel. (Sztem el kell nekik számolni vele.) Megbeszéljük a hét teendőit, majd informálissá válik a beszélgetés. Kérdezem erről-arról. Ő is fordítást/tolmácsolást tanul, éppen most, ez lesz a második diplomája. Ajánlok és küldök neki pár online szótárprogramot, hadd szeresse! Hálából ad egy címet, van egy lány, aki szeretne németül tanulni, cserébe oroszul megtanít. Egy próbát megér. (Még a német hangokkal sincs tisztában: totál kezdő.) Éhes vagyok, indulok haza, a mai tea miatt nincs kaja a büfében, nem fér bele a büdzsébe. (Ciki a helyzet, mert nehézség támadt az EU-s számláról orosz számlára történő utaláskor, így nem jött meg a küldő szervezet által küldött összeg a voronyezsieknek. Ez amolyan senki hibája, Lukas és mások is hasonló cipőben járnak. Kellemetlen, mert így most rajtuk élősködök, ráadásul az Interkacija nem csak utánam, hanem a többi EU-s önkéntes után is „hitelez”, ami így egyben már komoly összeg. Meg fog jönni vmikor, de hogy mikor, azt senki sem tudja… A zsebpénzem megjött ugyan, de azt másra szánom.) Otthon tervezem hát ebédelni. Amint hazaérek, Olga leküld a boltba csokiért. Első önálló vásárlásom itt. Minden flottul megy, amit nem tudok, megkérdezem. Nem csak csokit vettem, hanem puszedlit is. Ez most töltelék nélküli, de töltelékes itt nem volt. Kaja és tea után befejeztem a német-orosz házit, éppen időben, mert megint kezd fájni a fejem. Ez már nem a véletlen műve, sztem az ablak közelsége miatt lehet, érzem, „szívja a fejem a hideg”. Pedig dupla-üveges, jól szigetelt ablak, de kezd elég hideg lenni odakint. A szobában egyéként jó – talán túlságosan is – meleg van. A vicc az, hogy az ablak mellett is, de mégis érzem „simogat a hideg” és ez nem olyan kellemes simogatás, inkább olyan túlvilági, kellemetlen érzés. Hát ezért vettem a kábelt?! Mehetek vissza az ágyba kockulni…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése