2012. december 22., szombat

Gondolatok egy állítólagos világvége után és egy valós világ vége után



2012.12.22.
Hát még sem lett világvége, legalábbis errefelé ezt nem tapasztalni. És ha minden igaz, OTTHON sem. Erre utal öcsém emilje, ti. meglett az egyik tárgyból a vizsgája! Oh yeah! Kellett is ez a plusz ma reggelre – értsd 11:23 –, mert kissé fáradtan ébredtem. Tegnap ugyanis buli volt. És ugye itt nincs buli vodka nélkül. De ez speckó buli volt, amolyan elő-Karácsony, mert Évi ma utazik el, majd csak januárban találkozunk ismét. Addig én tartom a voronyezsi frontot. Szóval öcsém híre feldobott, azon meg egyenesen röhögtem, hogy ő V8 Hemi-t hallgat otthon, én meg V8 ///M-et itt. Jópofa! :) A tegnapi buli egyébként jó volt, Évi mézeskalácsa különösen! És persze volt bor is, mégpedig magyar. Eredendően csak forraltbor volt a terv, csak ismerve az oroszok szesz-pusztító képességét javasoltam Évinek, hogy veszek még két üveggel, mert tuti nem lesz elég. Szása késett vagy egy órát, szegény totál leizzadva, másodpercenként elnézést kérve jött. Dugó. Ez itt ilyen. Nagy. A felhőkarcoló előtt találkoztunk, ill. volna, mert megunva a hidegen ácsorgást, bent, a melegen várakoztam. Miután Szása megjött, lementünk vmelyik alagsori szupermarketba bort venni. Vöröset. Vhogy természetes, hogy magyart. Addig kutakodtam, találtam Egrit, és meglepően olcsó volt a többi (chilei, francia stb.) borhoz képest, így rögtön két üveggel mentem a pénztárhoz és a gondolattal: ebből nem forraltbor lesz. (Azért elgondolkodtató, hogy az EU arra ösztönöz, hogy vágjuk ki a szőlőtőkét, miközben itt nincs az a mennyiség – és mivel olcsó, meg is vennék –, amit ne lehetne eladni. Ráadásul a magyar bor állja a versenyt minőségben bármilyen borral. A „csodás” nyugati lehetőségek…) Évi láthatóan nagyon örült a boroknak, és a személyes meglepimnek is. Relatíve sokan voltunk, ott volt Jelena is. Nekem furcsa volt, hogy egy absz. nem korosztályunkbeli is velünk iszogat, beszélget. Jóval egy utánig tartott, aztán ideje volt menni. Szása taxival akart, én a sétát preferáltam. Tehát gyalog mentünk. :) Szása a kamikáze. Petrovszkij Passzázs; van aluljáró, de persze Szása hol máshol menne át, mint az úton. Mert rövidebb… …orosz módszer… Azért felvilágosítottam, hogy nálunk ugye van egy mondás, hogy az erősebb kutya b…ik, ergo ha jön egy autó, kivasalhat minket. Válasza erre: éjjel alig van autó… Egyébként az orosz sofőrök rendesek. Mielőtt elütne, dudál. Ez jó, mert tegnap is egy autó dudával jelezte, hogy nem áll szándékában megállni. Szásával sok egyéb mellett beszélgettünk pár nekem fontos dologról is. Az egyik, keresek már mióta két orosz antikvár könyvet, term. mindkettő a halakról szól. Az egyik 1949-es, a másik „szinte új”, csak 1989-es… Mondtam Szásának, hogy jó lenne egy szép Volgát majd tavasszal lefotózni, van-e ilyen ismerőse. Hát nincs, de utánajár, hátha ismerős-ismerősének van. Kértem, menjünk majd el egy horgászboltba is. Félreértette, halboltra gondolt, de nem baj, mindkettőbe megyünk! Sőt! Az egyik kollégája nagy pecás, ha minden jól megy, megyek majd vele pecázni vmikor télen is, meg rendszeresen, ha jobb idő lesz. A tegnapi bulin egyébként Oljától megtudtam, hogy a tározó-beli halak húsa nem finom. (Ezt ma a család is megerősítette.) Meglepődött, hogy létezik catch&release is. (Itt azért ez nem szokványos.) Szóval onnan enni nem fogunk, báár. Azért egyszer kipróbálom!
A jövő hetem érdekesen alakul. Évi elmegy, és Szása is. Otthon Karácsony, itt meg készülődés az ünnepekre. Teendőm meg rengeteg. Heti tervet kell magamnak készíteni, és könyörtelenül be kell tartatnom magammal, mert különben nem tudok mindent megcsinálni. Tudom, később könnyebb lesz, de most még az is „programpont”, hogy írjak vkinek egy SMS-t, vagy jelöljem be vkontakte-n.
Amiről tulajdonképpen írni akartam: tegnapelőtt voltunk (Évi és én; Lukas fene tudja merre volt, de Évi szerint előző nap vmely’ szórakozóhelyen ingyen volt a pezsgő a lányoknak…) a 16 sz. iskolában. A foglalkozás nem is volt komoly, szünidő előtt senki sem akart semmi komolyat csinálni, inkább kötetlen beszélgetés volt tea és palacsinta mellett. Ezekről majd egy kicsit később. Kiderült, hogy Natalija és Julija (Oh, jee! Megjegyeztem második alkalommal a nevét! És a „mesehősét” is: Igor-nak hívják, imádom!) meg még egy lány, német és orosz nyelvű filmet készítettek a Volga-menti németekről (pontosabban a Voronyezsben élő, volgai németekről), nem is akármilyet, három – köztük egy német – díjat is nyertek vele. Szerény véleményem szerint azért ehhez az is hozzájárul, hogy Julija (akkor 13, most 14) kora ellenére nagyon csinos, mosolygós lány, sokszor szerepelt a filmben. Ez a film különösen érdekelt több okból is. Az egyik, hogy mindig is érdekeltek a ritka, sokak számára nem ismert, kicsi, talán már el is tűnt kultúrák, emberek, szokások, szigorúan Európán belül. Ki hallott például a szorbokról? (A legnyugatibb szláv nép, a mai No. területén, Drezda környékén élnek.) A másik fő ok, mert lakóhelyem környékén is sok „sváb” él, szakdolgozatomat is ilyen témából írtam – annak ellenére (vagy éppen ezért???), hogy családomban soha egyetlen sváb sem volt. Akkor (a szakdoga írásakor) nyilván nem tértem ki a volgai németek témakörére, de tudtam, léteznek, pontosabban léteztek… A kommunizmus egyik megbocsáthatatlan bűne éppen ezeknek az embereknek az elűzése, mondhatni kiirtása. Mert kik is voltak ők? Az akkor kissé túlnépesedett, de inkább szegény német fejedelemségek jobb élet után vágyó lakói. Micsoda bátorság, elszántság kellett ahhoz, hogy több mint 2500 km-t tegyenek meg abban a korban új, jobb élet reményében?! És mit hoztak magukkal? A klasszikus német precizitást, a technika szeretetét, és jártasságot ezek használatában, gyártásában. És itt új otthonra találtak. Tömbben éltek, de elfogadták, alkalmazkodtak az akkori Cári birodalomhoz, annak szabályaihoz. Eredményeik itt-ott még ma is látszanak Voronyezsben, pedig ezt a várost a II. VH nagyon megviselte. Aztán persze kikiáltották őket (is) bűnösnek, majd akiket a háború alatt nem öltek meg, vittek táborba, azok kaptak egy soha vissza nem térő esélyt: 1989-ben az akkori NSZK megvásárolta őket. Igen, pénzért embert. Így aztán ez a kultúra, ezek az emberek eltűntek. Némi nyomot hagytak maguk után, de mondhatni: teljesen kiveszett fajtájuk és vele egy kis, sajátos világnak lett vége itt, nem messze a Volga folyótól. Róluk szólt ez a film. Orosz diákok csinálták németekről. Oroszországi németekről. Furcsa érzések kerítenek ilyenkor hatalmukba: jó lett volna beszélni egy ilyen emberrel, de mint azt Évivel visszafele kitárgyaltuk, aki ezt átélte, annak – érthetően – tabu, más meg ki tud róla?! Meg aztán más a tudás vmiről, és más a tény: én az vagyok. Érdekes témakör ez, sok gondolatot felvet; mindenesetre a filmet el fogom kérni.
És akkor a palacsinta. Itt blin a neve, de inkább blincsiki, mert a blin mást is jelent: „a fenébe”. Egyszerű tészta töltelék nélkül, de édes volt és persze finom. (Van töltelékes is term. de ez amolyan rögtönzött palacsintázás volt). Az egész úgy kezdődött, hogy Julja egyszer csak eltűnt, majd kb. 15 perc múlva megjelent két tál palacsintával. Addigra más lányok megterítették az asztalt, megint mások a teázáshoz készülődtek. Olyan természetesen, hogy látszott, automatizmus ez nekik. Én csak ámultam: 13-14 éves lányok. Aztán persze a végén egyikük diszkréten el is mosogatott. Érdekes az orosz lányok, nők felfogása, de inkább neveltetése. Az egyik lány válaszolta arra a kérdésre, hogy miért tanul nyelveket, miért kell nyelveket tanulni, hogy a szülei azt mondták (tessék figyelni a sorrendre!): azért, hogy jó férje, jó élete, jó munkája legyen. Ezen nagyon elgondolkoztam. Eddig is nagyok voltak a szememben, de erre csak annyit tudok mondani: eez igen! Mert ugye értjük a gondolatmenet lényegét? Az oroszok családban gondolkoznak. És ez becsülendő. Másik jellemző momentum; még az első héten történt: vacsora után mondtam a legidősebb lánynak, hogy segítek elrámolni, szinte rámförmedt, hogy ez női munka. Értettem, kuss a nevem, ez női munka. Hát így tessék gondolni az orosz lányokra, nőkre! Álomvilág ez, szinte el sem hiszem. De itt ez az alap, a természetes, a mindennapok része. Mi, magyarok, mit rontottunk el? Ki rontotta el? Nálunk miért nem ilyenek a lányok? A nők? Pedig véleményem szerint a magyar férfiak jobban megbecsülik, megbecsülnék az ilyen habitusú lányokat, mint teszi(k) azt – sajnos – az orosz férfiak (egy része), főleg némi szesz után. És az a vicc, hogy társadalmi rangtól független az ilyen. A fogadó családomnál ugyanez a helyzet, és ezt mesélte Szása is a húgáról, aki pedig nem keres(het) rosszul. Ez a családban, a másik kedvében járásában (ez nem a másik fél feltétel nélküli kiszolgálását, amolyan rabszolgastátuszt, vagy alárendeltséget jelent!!!) gondolkozás egy olyan pozitívum, amit mi, otthon sajnos nem tudunk, elfelejtettünk. Imitt-amott megvan azért, de ez nagyon kevés. Van mit tanulni tehát az oroszoktól! Ez eddig a legnagyobb és legfontosabb tapasztalat kint létem alatt. Mert lehet sok mindent mondani az oroszokra, de az ilyen „emberi”, és nem az anyagi, materiális példák mutatják meg igazán, milyenek is valójában…

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése