2012. december 16., vasárnap

Lánctalpas Ibusz



2012.12.08.
No, hát elmúlt még egy nap is. Az orosz határon való átjutás különösen érdekes volt. De előtte egy érdekesség: láttam egy kamiont a vasúton állni, de ez az a fajta volt, amelyiknek a normál gumikerekein kívül a két tengely között voltak vonatkerekei is. Amolyan amfíbia-féle volt. Szóval a határátlépés: Brjanszknál (micsoda harcok voltak itt is…) léptünk át a határon. Útitársam még jóval előtte, Kisnyov-on leszállt. Egyedül voltam a kabinban, hát aludtam. Egyszer csak jön az utaskísérő – pravadnyik – és ad egy lapot, amit ki kell, töltsek. Határátlépési nyilatkozat volt, orosz és ukrán. Persze az oroszt elszúrtam, sűrű elnézések közepette kérhettem újat – nem volt tőle felhőtlenül boldog; megértem. Brjanszknál 23 óra valamennyikor csak az ukrán határőrök jöttek fel, ami furcsa is volt, vártam az orosz kontrollt. Mivel nem jött legalább 25 percig – kiszámoltam, ha csak 60 km/h-val megyünk (ezek a kocsik, és persze a vonat is viszi a 120-at, némelyik a 140-et is – az oldalukon van felfestve, melyik kategória) már rég hetedhét határon túl kellett legyünk, így hát elaludtam. Előtte felhúztam a telefon ébresztőjét, hogy nehogy ne legyen időm összekészülődni, ha megérkezik 9:45-re a vonat Moszkvába. Arra keltem, hogy vki szól vmit. Ideje felkelni? Kiderült, vmi városban vagyunk, már régen áll a vonat, orosz ellenőrzés. (Ébresztő kinyom, már nincs sok értelme a kakaskukorékolásnak.) No, végre! Egy nő jött, kicsit molyolt az útlevéllel, aztán ment is tovább. Nem csodálom, hogy szombat reggel 04 fele nem volt kedve semmihez. Amúgy is szürke volt még minden, tetejébe esett is a hó. Ekkor szembesültem vele, hogy itt nem kicsi hó van! 30 cm minimum. Oppá! Gondoltam hunyok egyet, míg megérkezünk Moszkvába. Mint kiderült az egész vagonban rajtam kívül talán ketten voltak utasok, plusz a két kísérő. Hogy kiürült! 9:30-korkeltem, fenébe! Késő? Nézek ki az ablakon, hát, ennek nem igen van város formája, csak fenyőfa-fenyőfa-fenyőfa-fenyőfa és persze hó. Kirontok a kocsiból, kérdezem a kísérőt, hol vagyunk. Mond vmi nevet, gőzöm sincs, hol lehet. (Hiba volt nem kinyomtatni egy térképet, jól jött volna az idő kalkulálásakor…) Kérdezem tőle, mikorra érkezünk Moszkvába. Mondja három óra. No, itt vigyázban állt bennem az a bizonyos, mert ugye 15:20-kor indul(na) a vonat Voronyezsbe. További kérdésre kiderült, még három óra az út. Huh! Így már más! Sosem örültem ennyire egy 3 órás késésnek. Egy érdekes dolgot megemlítenék; a kupéban minden ágyhoz adtak párnát, lepedőt egy vmi takarófélét és egy vékonyka paplant is. Mindegyikhez huzatot, amit a kedves utasnak kellett felhúzni – nem mintha nagy dráma lett volna, csak megemlítem. Szóval volt egy paplan is. Első este azt hittem lázas vagyok, mert egyszer csak nagyon melegem lett. Paplan ledob, újra kellemes, nem ráz a hideg, tehát nincs baj. Felfigyeltem rá, hogy ez a paplan, vékonysága ellenére, mint egy radiátor, úgy fűtött. Gőzöm sincs, mivel volt töltve, de ha sokáig takaróztam vele, érzetem, hogy égeti a bőröm. Nem lehet egy ilyen alatt teljesen betakarózva aludni! Végigtapogattam, vmi ruhaszerű volt, mint minden takaró, de ennyire nem volt melegem egy alatt sem soha. Hihetetlen, mik vannak itt! Aztán mielőtt begördült a vonat Moszkvába, kezdem szedelőzködni. Itt derült fény egy hatalmas hibára, ti. több volt a csomag, mint amit elbírtam. (Felszálláskor a család és a „sofőr” segítettek.) Ez egy kínszenvedéssé tette azt a pár métert az ajtóig. Atommódon leizzadtam, de nem vehettem le a kabátot, plusz cucc lett volna. A dolgot tetézte az a tény, hogy a gurulós bőrönd nem fért el a folyosón, így nem tudtam húzni, csak emelgetve vonszolni. Két iszonyatnehéz bőrönd, egy hatalmas utazótáska, hátitáska tömve ajándékokkal, kajával plusz laptoptáska. Pedig ha tudtam volna, hogy a szenvedésnek ezzel még koránt sem volt vége… Ahogy megbeszéltük Vitalij várt Moszkvában a pályaudvaron, rögtön a kocsi mellett. Meglátta a csomagokat, még örült is, amíg meg nem emelte az egyiket, és volt kettő neki, három nekem. No, ezzel metróztunk vagy egy órát. Azt a szenvedést senkinek sem kívánom, amivel ennek a sok cuccnak a vonszolása, cipelése járt. Kétpercenként pihenő, újabb kínkeserves 20 méter, újabb pihenő. Amikor megláttuk a Kamera Hranyenyia (csomagmegőrző) feliratot, már vége volt minden erőmnek, izzadtam, mint egy ló. Kíváncsi leszek, milyen megfázás lesz ebből, mert ezt nem úszom meg ennyivel, az tuti! Vitalij azért tovább bírta szusszal, de én kidőltem a megőrzőnél. Ezek az oroszok! A metro egyébként szép, bár van olyan „tiszta”, mint BP-en. És persze nagy, de ehhez itt hamar hozzászokik az ember – itt minden nagy. Kellett vagy 5 perc mire feléledtem. Vitalij előrelátását dicséri, hogy a „mit nézzünk meg” programok helyett elsőnek a jegy bevizsgálását javasolta. Micsoda egy fickó, ezt a megérzést! A jegy ugyanis, amit BP-en kiállítottak a Nyugatiban rossz volt. Innen üdvözlöm azt a kedves nénit, és a felmenőit is, aki kiállította. Lehetett új jegyet venni. (Mondjuk az nekem is gyanús volt, hogy a BP-Moszkva két jegyével szemben, amin ráadásul minden idő, kocsiszám stb. rajtavolt, erről hiányzott minden.) No ha ez megvolt, irány a Vörös tér! Óóó, csomagok nélkül, mint a madár szárnyaltunk! A Vörös tér és környéke mesés. Boldog emberek, hó, gyönyörű korcsolyáslányok a téren felállított színpadon, eszméletlen. Nem lehet leírni, ez egy olyan dolog, amit látni kell. Vitalij készített jó pár fotót is, átküldi majd őket. Aztán megnéztünk pár boltot, és ittunk egy kis kávét/teát az egyik kávézóban, ami a Kitajszkij gorod (Kínai negyed) nevű városrészben van. Nevével ellentétben itt alig vannak sárgák, vmi régi hagyomány alapján kapta ezt a nevet, Moszkva egyik patinás része. Pár szó az autóparkról: csupa nyugati márka, sok új autó, de ahogy itt parkolnak… Viszont a zebránál tudnak udvariasak lenni is. Nem sok időnk volt, irány vissza. Felszálltam a vonatra, sokkalta jobb, mint otthon, pedig nem is bjiznisz klassz. Kérhet itt az ember teát is, meg amit akar. Ej, ha otthon is ilyen lenne! Az emberek ülnek, alszanak, beszélgetnek, filmet néznek, de nem esznek, így erről én is letettem, ez tényleg nagyon magyar szokás! Tök gáz lenne nekiállni itt enni. Egy elég szép lány mellett ülök, de nincs erőm már beszélgetni sem, amúgy meg érzem, még mindig folyik rólam a víz – nem lesz ennek jó vége. :( Szóval most utazok Voronyezsbe. SMS-t küldeni nem sikerült, vmiért nem kézbesíti egyiket sem, se a plusz-os számra, se az a nélkülire. Azért remélem várnak majd… A hó persze most is esik, kicsi pelyhekben, inkább szitál. És nem olvad el! Az idő kint egyébként nagyon kellemes volt, az az igazi téli. Hó, saccra mínusz 5-6 fok, és kissé sütött a nap is. Ilyen egy igazi tél. Mondtam is Vitalijnak, hogy sajnos nálunk nem ilyen a tél, esik, elolvad, esik, elolvad, így aztán Karácsonykor tocsogás van minden évben, ha meg nem, akkor fagy, de hó, az nincs. No, itt van! A Vörös térről teherautóval szállítják el, amire egy markoló teszi fel. Másik érdekesség, és mennyire ötletes! Renoválnak egy épületet a Vörös téren. Nem egy nagy dráma sokhelyütt a világon. De mekkora ötlet volt, hogy a hálót, amit az állványzatra húznak ki, a restaurálás utáni épület mintájára fessék! Hatalmas! Messziről fel sem tűnik. Egyszerű, de nagyszerű. (Kicsit keserűen gondolok az otthoni zöld, narancsszín necchálókra.) És most pihi, de előbb eszem egy almát, csak nem szólnak meg érte!
Időközben aztán mások is nekiálltak eszegetni ezt-azt. Leszáll a mellettem ülő lány. Nem is bánom, ennyi csomagtól nagyon kényelmetlenül ülök. Kitekintve az ablakon minden egyes lámpafényre egy kép ugrik be. Veszprém, Dózsa Gy. út a volt telefonfülke előtti rész – képzelődöm: kezdek nagyon fáradt lenni. Még 2 gyötrelmes óra Voronyezsig. Nem a vonat kényelmetlen, sőt! Bárcsak ilyen lenne otthon is. Ezt-azt elcsípek emberek beszélgetéséből, legalább arra jó, hogy tudom, ki száll le Voronyezsben. Immáron tizedszer próbálok SMS-t küldeni, mindhiába. 22:00 De sehol egy város. Hm… Utastársaim mozgolódni kezdenek, van aki telefonál. Aha! Késni fog a vonat – 12 percet. Előre tervezem a leszállás koreográfiáját: lehetőleg mindenkit előreengedni, mert nagy harc lesz így is leküzdeni magamat a vonatról. Utazik velünk egy kiskatona is. Annyira furcsa és egyben jellegzetes dolog itt. Még sosem jártam Oroszhonban, de vhogy teljesen természetes, hogy eltávon lévő kiskatonák is utaznak. Befut végre a szerelvény. Kb. 5 perces mutatvány, mire leküzdöm magam a vonatról. Hát megjöttem. Privjet Voronyezs! Sehol senki, ill. de, a kiskatonát várják barátai, ismerősei. megy az ugratás, de látszik, nagyon várták már. Mint minden pályaudvaron, metrovonalon, stb. itt is van rendőr. Fiatal srác, kérdezem: ez a Voronyezs-1 (állomás)? Mondja igen, s kérdezi, ismerős vagyok-e a városban, mert arra van a kijárat stb. Elindulok hát a kijárat/város felé. „Szabvány” húsz méter, egy lámpánál pihenő, sok a cucc. Jön egy lány esernyővel, „Gergő”? Tehát…
Újult erővel cipelem le-föl a csomagokat, segítene, de az milyen ciki lenne már?! Az állomás várójában a család egy része; anyuka a legkisebb lánnyal, kezében GERGŐ felirat. :) Tényleg vártak. Elmondtam nekik, sőt, mutattam is, hogy nem kevesebb tízszer próbáltam SMS-t küldeni, de nem sikerült. Nosza, irány az új hazába! Jön még egy lány, a nevét sikerült is elfelejtenem – nagyon csinos, ha jól értettem ő is Interakcijás. A lakás nincs messze az állomástól. Egy valaha jól megépített, de mára kissé lepusztult szolgálati lakás-féle. Belépünk, előkerül a család másik két tagja is. Az idősebb lány és a középső is. Gyorsan levetem a kabátot, invitálnak beljebb, tea készít. Mint kiderült, azért maradtak otthon, mert készült a vendégváró süti, vmi almás tésztaféle, nagyon finom. A tea iszonyat’ erős, de nem baj, úgy is szeretem az erős teát. Ők cukor nélkül isszák, én is. Nem is rossz! Orosz és angol nyelvek keverékén folyik a beszélgetés. Az ajándékok! Cipelem be a szobába a bőröndöket, de közben a két Interakcijás elmegy. No mindegy, az övékét majd akkor később adom oda. Döntöm szét a megannyi cuccot, Kezdem megérteni Ziegleréket… Előkerül minden szerencsére. A lányok nagyon örülnek a kézmelegítőnek, főleg, amikor megtudják mi is az. Sorra törik meg őket, ontják a meleget – látom „sanyarú” sorsomat, nekem majd felfőzni mindet. Így is van… Éjfél utánig szórakozunk, ők törik és élvezik a meleget, én főzöm és izzadok… És abszolút nem élvezem. Jó játék, már akinek… Aztán szerencsére megunják. Nem lehet rájuk haragudni, gyerekek. A Túrórudi szerencsére nem sínylette meg az utazást, bekerül a hűtőbe, de ahogy kissé áthűl, már nem bírják cérnával, egyikük már javában eszi.
Nekiállok kirámolni a csomagokat, szortírozni a cuccokat. Mondanom se kell, a horgászcucc az első. Azért, hogy próbáljam megmagyarázni a megmagyarázhatatlant, azért kezdem azzal, mert tudtam, miből mennyi és hol, plusz annak találtam is alkalmas helyet. A fejlámpa kivételével meg is lett minden első körre. Profi horgász vagyok, no! :) Rohangálok ki-be a szobák között. Egyszer csak morzsa a földön. ????? Óóó, hogy az a… A hátitáskában volt a pogácsa, hát nem nekiállt a két macska?! A fene a jó szimatukat! (Az egyik kandúr, fekete, és jellemzően mindig fent szunyál vmelyik szekrény tetején, a másik egy tarka nőstény, félénk, de aranyos.) Mondjuk tényleg elég ostoba állatok, mert oké, hogy megtalálták, de miért ették meg a nejlonzacskó egy részét is??? Emberi ésszel elég lett volna szétcincálni egy darabon, majd falatozni a csemegéből, de mindegy, macskaész… Eszembe jut, hogy maradt még hús az utazásból. Most vágok vissza én! Kibontom, húzom az agyukat, azok meg csak nyávognak keservesen, mint aki évekig nem evett, de ezt a trükköt már ismerem! Jól elvagyunk, a gyerekek is élvezik a műsort, a macskák kevésbé, de hát nem lehet mindenkinek egyszerre jó! :) Aztán persze megkapják a húsokat, végül is megküzdöttek érte. Jóízűen nyámmognak rajta – megenni már úgy sem ettem volna, mert a Moszkva-Voronyezs vonaton a radiátornál fért el a táska, az meg ontotta a meleget, pólóban ült mindenki. 1 óra utánra sikerül is mindent kirámolni, ill. nem mindent. Sajnos itt nincs szekrény, csak polc, és a macskák ügyesen besunnyognak mindenhová. Ez nem is baj, csak hát ott ugye az öltöny, meg más dolgok, amiket azért nem lenne jó, ha összeszőröznének. Elegáns csellel oldom meg a problémát, a kényes dolgok maradnak a bőröndben, a többi a polcokra kerül, de úgy, hogy ne tudjon befeküdni közé. Hehehe! Fürdés, alvás. Az ágy… Hát, igen. Elsőre majdnem kiestem belőle. Puha, és nagyon rugózik, billeg is. Szokni kell. Viszont jót lehet benne aludni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése